sobota, 7 lutego 2015

Rozmowa z autorem: Dee Shulman

P: Pierwsze zagadnienie bada niemalże zawsze. Jak postrzegasz Polskę? Znasz twórczość jakiegoś polskiego pisarza? 

O: Niesamowita kultura. Mam mnóstwo polskich przyjaciół - ale nigdy nie byłam w Polsce:- mam nadzieję, że odwiedzę ją w 2015 roku. Niewielu. Przepraszam, że to mówię - ale czytałam kilka potężnych wierszy Wisławy Szymborskiej i niektóre wielkie dziennikarskie eseje napisane przez Ryszarda Kapuścińskiego. 

P: Teraz jesteś dość popularną autorką, ale będąc dzieckiem chciałaś zostać pisarzem? Lubiłaś spędzać czas przed książkami?

O: Jako dziecko nie myślałam o tym, co będę robić jak dorosnę (choć zawsze pisałam i rysowałam). Tak - prawdopodobnie zbyt dużo (doprowadzałam moją matkę do szaleństwa!). Kochałam książki o Narnii C, S Lewisa. Pochłaniałam również wiele opowieści o magii: baśniach, greckich i rzymskich mitach, legendach i takich tam. 
P: Co ci sprawia największą przyjemność w trakcie pisania swoich książek?  

O: Dostanie się do wnętrza głowy kogoś innego ... i patrzenie na świat inaczej.  

P: Rozpoczynając pisanie swojej pierwszej książki, spodziewałaś się, że odniesiesz tak wielką popularność?  

O: Nie! Właśnie napisałam historię. Chciałam pisać... Cieszę się, że ludziom się podoba. 

P: Pisarstwo dla wielu osób jest przekształceniem całego ich istnienia. Jak bardzo pisanie zmieniło twoją codzienność? 

O: Szczerze mówiąc, pisałam i rysowałam całe moje życie, więc nie wiele się zmieniło!

P: Trudno jest opublikować swoją pierwszą książkę? Pierw szukanie inspiracji oraz sił potrzebnych do nie poddawania się, potem wydawnictwa.  Jak ci się udało tego dokonać? 

O: Moją pierwszą książkę stanowiła książka obrazkowa. Nie wiedziałam wówczas nic o publikacjach dla dzieci. Po prostu napisałam bardzo prostą historię dla mojej małej dziewczynki, a następnie wysłałam jej wersję do wydawnictwa Puffin. Byłam bardzo szczęśliwa, że chcą ją opublikować. Ale oni wprowadzili WIELE zmian. 

P: Jak właściwie powstała koncepcja na napisanie pierwszej książki z serii "Poza czasem"?   

O: Mój mąż naucza dramatu w bardzo starej szkoły (niektóre z budynków sięgają 400 lat) i pewnego wieczoru, podczas pokazu, stałam za kulisami pomagając w kostiumach. Światła zmieniono na scenie i nagle zauważyłam, że ściany obok zostały pokryte graffiti... Później odkryłam, że wszystko to zostało napisane przez uczniów w szkole. Niektóre z podpisów umieszczono w kamieniu, wiele posiada jeszcze datę - datę, która minęła bezpowrotnie setki lat temu... I to idea młodych ludzi stojących w tym samym miejscu, ale całe lata od siebie, była czynnikiem, który spowodował powstanie książek. Początkowo myślałam o duchach... Podróże w czasie przyszły później. 

P: Którego bohatera swoich powieści lubisz najbardziej? Która z postaci jest do ciebie najbardziej podobna? 

O: Staram się cieszyć wszystkimi postaciami na różne sposoby... Nie mogę powiedzieć, że to Cassius, ale podobało mi się pisanie o nim! Oczywiście lubię wszystkim moich bohaterów! Ponownie, chciałabym zbliżyć się do wszystkich postaci ... W końcu są jak rodzina.  

P: Pisząc pierwszą część serii "Poza czasem" od początku miałaś w głowie wszystkie tomiszcza?
O: Tak. Zaczynając miałam bardzo szeroką, całkowicie niewyraźną formę w mojej głowie. Napisałam luźną historię i książkę o książce, ale jako opowieść rozwinęłam wiele moich pierwszych pomysłów/w/intencji. I może znałam ostateczne przeznaczenie, ale bohaterowie wybrali drogi.

P: Jak trudno jest się rozstać z bohaterami książki, po jej zakończeniu? Podczas pisania bardzo przywiązujesz się do nich?

O: Tak. Tak trudno ... To tak jak utrata swoich najlepszych przyjaciół.

P: Mogąc jeszcze raz napisać swoje książki, posiadając wiedzę, którą masz teraz, co chciałabyś w nich zmienić?

O: Chciałbym poświęcić więcej czasu z każdą książką - dotrzymanie terminów było trudne.

P: Pracujesz obecnie nad jakąś książką? Możesz powiedzieć, jaka historia zostanie w niej uwieczniona? 

O: Piszę 2 bardzo różne książki. Jedna z nich to powieść młodzieżowa - o wiele ostrzejsza historia miłości, a druga jest dla młodszych dzieci. Teraz nie mogę wiele o nich powiedzieć! 

P: W Polsce do teraz ukazała się pierwsza i druga część serii "Poza czasem". Znasz premierę twojego kolejnego dzieła w naszym kraju? 

O: Przepraszam, ale nie. :-( 

P: Co według ciebie jest przepisem na książkę odnoszącą sukces? Czy starcza zaledwie talent i dobra fabuła?  

O: Haha! Nie mam pojęcia! Istnieje kilka absolutnie NIESAMOWITYCH książek, które nigdy nie ukazały się nawet w pobliżu listy bestsellerów ... Ale w pewnym sensie to nawet bardziej ekscytujące, odkryć te ukryte skarby. Większość najlepiej sprzedających się pisarzy nie zamierzała napisać bestsellera. Oni po prostu napisali historię chcąc pokazać, że to możliwe. I to zawsze będzie moja rada dla każdego młodego pisarza.

P: Jakimi wartościami kierujesz się w codziennym życiu? Jak brzmi twoje motto, jeżeli owe posiadasz? Podziel się nim z nami!  

O: Odwaga - fizyczna, moralna i emocjonalna - to chyba najbardziej podziwiana przeze mnie wartość. "Kochaj wszystkich, ufaj niewielu, nie czyń krzywdy nikomu." - William Szekspir.  

P: Które z twoich marzeń już się zrealizowały? Ile z nich jeszcze czeka na spełnienie? 

O: Dużo moich marzeń się spełniło ... Ale najlepszym ze wszystkich są moje dzieci. Mnóstwo i mnóstwo. Nie sądzę, bym kiedykolwiek przestała marzyć.