niedziela, 24 sierpnia 2014

Rozmowa z autorem: Linda Newbery

P: Jak zaczęła się twoja pisarska kariera? Co sprawiło, że zechciałaś pisać?

O: Chciałam pisać od ósmego roku życia i zawsze napisane opowiadania ukrywałam w mojej szafie. Ostatecznie zdecydowałem, że lepiej będzie skończyć książkę i rozpocząć wysyłanie jej do wydawców - wówczas miałam trzydzieści lat. Ta książka nazywała się "Run with the hare" i opowiadała o dziewczynie, która przyłączyła się do kampanii przeciwko okrucieństwu wobec zwierząt w różnych postaciach. 

P: Jak się czujesz, gdy piszesz? Czy to jest bardzo trudne i żmudne uczucie, czy raczej bardziej pozytywne, relaksujące?

O: To nie jest relaks, ale nie jest to uciążliwe - to wyzwanie! Czasami pisanie upływa bardzo łatwo, innym razem nie. Ważne jest niepoddawanie się, nawet wtedy, gdy czujesz, że nie zapowiada się dobrze. Zawsze cieszę się z rewidacji mojej pracy, gdy ukończę pierwszy szkic. 

P: Czy masz wolną chwilę od wpadających do twojej głowy pomysłów? 

O: Zawsze mam nowe pomysły, które czekają na napisanie. Czasem czekają latami! 

P: Pracujesz obecnie nad nową książką? Jeżeli tak, to o czym będzie opowiadać? 

O: Właśnie rozpoczęłam nową książkę. "Quarter Past Two On A Wednesday Afternoon", to moja pierwsza powieść dla dorosłych, która właśnie została opublikowana. Już teraz zaczęłam drugą, która bardzo mnie raduje.    

P: Wielu osobom podoba się książka "Jezioro Samotnia". Skąd pomysł na nią? Czym zostałaś zainspirowana? 

O: Książka "Jezioro Samotnia" została zainspirowana prawdziwym domem, Snowshill Manor w hrabstwie Gloucestershire (Anglia). Ten jest własnością National Trust i można go zwiedzać. Roven Mere w mojej historii zostało oparty na Snowshill Manor. Główny dom jest w całości przekazany do zbiorów sztuki, rzemiosła, zabawek, instrumentów muzycznych, zegarów, rowerów i takim tam. 

P: "Polly nie poddawaj się!" to twoje drugie dzieło, które zostało opublikowane w Polsce. Mniej znane od wcześniej wspomnianej historii. Co stało się powodem, do stworzenia przez ciebie tej powieści?

O: Chciałam napisać o kampanii Votes for Women - moja historia jest umieszczona tuż przed wybuchem Pierwszej Wojny Światowej. Zastanawiałam się, jak to będzie, gdy dziewczyna w wieku Polly - dwanaście lat - w tym czasie, będzie odbierała to co dzieje się wokół niej. Cała inicjatywa nadeszła od moich dwóch przyjaciółek, Ann Turnbull i Adele Geras, oraz naszego wydawcy Usborna - razem wpadliśmy na pomysł pisania opowiadania mającego miejsce w tym samym domu w Londynie, ale w różnych okresach. Każda postanowiła napisać dwie książki, więc jest ich sześć w serii. 

P: Masz jakiekolwiek wieści o pojawieniu się następnej twojej książki w naszym kraju? Możemy się czegoś niebawem spodziewać?

O: Nie wiem, ale mam nadzieję, że więcej moich książek dotrze do polskich czytelników!